Ovaj tekst objavljen je u svibanjskom broju magazina Banka.
Siniša Rodin
Europska unija temelji se na četiri tržišne
slobode od kojih je jedna sloboda kretanja kapitala preko državnih granica, što
je zajamčeno Čl. 63 Ugovora o funkcioniranju Europske unije. Sam UFEU ne
pojašnjava pobliže pojedine kategorije kapitalnih kretanja, već je to moguće
zaključiti iz Direktive 88/361 i interpretacije Ugovora od strane Europskog
suda.
Direktiva 88/361 se, između ostaloga,
primjenjuje i na izravne investicije definirajući ih kao "sudjelovanje u
novim ili postojećim poduzećima s ciljem uspostave ili održavanja trajnih
ekonomskih veza." Kada takva poduzeća imaju status dioničkih društava s
ograničenom odgovornošću, sloboda kretanja kapitala u svom aspektu izravnih
investicija znači da dioničari, izravni investitori, "stvarno sudjeluju u
upravljanju poduzećem ili u njegovoj kontroli." Istovremeno, svaki akt
državne vlasti koji sprečava izravne investitore da stvarno sudjeluju u
upravljanju poduzećem ili u njegovoj kontroli ulazi u doseg Čl. 63 UFEU i, da
bi bio u skladu s pravom EU, potrebno ga je opravdati nekim od osobito važnih
razloga javnog interesa.
Na temelju Čl. 63 UFEU i Direktive 88/361
razvila se praksa Europskog suda, temeljem koje se tzv. "zlatne
dionice", tj. dionice kojima se narušava proporcionalnost upravljačkih
prava u odnosu na udio u vlasništvu poduzeća, smatraju suprotnima slobodi
kretanja kapitala, stoga što ograničavaju izravne investitore da stvarno
upravljaju poduzećem, te ih odvraćaju od izravnih investicija.
Komisija protiv Njemačke
Ograničenje slobode kretanja kapitala
Europski sud pronašao je i 2007. godine, u predmetu koji je Europska komisija
pokrenula protiv Njemačke. Sporu je povod dao njemački zakon koji je u
zakonske norme pretvorio odredbe od ranije postojećeg ugovora između dioničara
poduzeća Volkswagen A.G., kojime su oni prethodno bili uredili način stjecanja
dionica i prava koja iz njih proizlaze.
Sporne odredbe njemačkog zakona propisivale su da, bez obzira na
vlasnički udjel u poduzeću, najveći postotak mogućih glasova dioničara ne može
prelaziti 20% (voting cap), da isti postotak od 20% glasova može blokirati
donošenje odluka (blocking minority), te da savezna vlada SR Njemačke i
zemaljska vlada Donje Saske mogu imenovati po dva člana savezne, odnosno,
zemaljske vlade u nadzorni odbor.
Europski sud zaključio je da je Njemačka
prekršila odredbe Ugovora o slobodi kretanja kapitala, između ostalog, i zbog
toga što je zakonom propisala da u nadzornom odboru poduzeća Volkswagen po sili
zakona sjede 2 predstavnika savezne i dva predstavnika zemaljske vlade Donje
Saske. Prema shvaćanju Europskog suda, time što je "... ograničila
mogućnost dioničara da sudjeluju u poduzeću kako bi uspostavili ili zadržali
trajnu i izravnu ekonomsku vezu s njime koja bi im omogućila da sudjeluju
učinkovito u upravljanju tim poduzećem ili u njegovom nadzoru..." Na taj
način Njemačka "...odvraća izravne investitore iz drugih država članica od
investiranja u kapital poduzeća."
Izravna posljedica presude Europskog suda
iz 2007. godine je da njemački državni i zemaljski ministri više ne sjede u
nadzornom odboru Volkswagena. Godinu dana nakon presude Europskog suda Njemačka
je izmjenila sporne zakonske odredbe. Ukinuta je zakonska norma koja propisuje
sudjelovanje državnih ministara u nadzornom odboru Volkswagena i ograničava utjecaj
dioničara u poduzeću na 20% glasova, bez obzira na udjel. Međutim, nije ukinuta odredba o mogućnosti
blokiranja odluka od strane zemaljske vlade Donje Saske temeljem 20% glasova,
te nisu izmjenjene odredbe Volkswagenovog statuta koje su bile dijelom njemačkog
zakona kojega je Europski sud 2007. godine oglasio suprotnim pravu EU. Zbog toga je Europska komisija u studenome
2011. godine podnijela Europskom sudu novu tužbu protiv Njemačke, te će
Europski sud odlučivati o sukladnosti s pravom EU istih odredbi, koje više nisu
na snazi u obliku zakona, već se primjenjuju temeljem statuta poduzeća
Volkswagen. Preostaje čekati odgovor na pitanje ima li Čl. 63 UFEU horizontalni
učinak na odnose između dioničara poduzeća Volkswagen AG, odnosno, postoji li
pozitivna obaveza Njemačke da temeljem Čl. 63 UFEU pravno onemogući valjanost
takve statutarne odredbe.
Koga sve obvezuje Čl. 63 UFEU?
Europski sud se u predmetu Volkswagen nije
imao priliku očitovati o situaciji bi li do jednake povrede došlo da je isto
ograničenje ostalo propisano tek dioničkim ugovorom ili statutom poduzeća koji
je akt autonomije volje vlasnika poduzeća. Stoga je u ovom predmetu ostalo
neodgovoreno pitanje imaju li odredbe Ugovora o slobodi kretanja kapitala
horizontalni izravni učinak. Ukoliko bi imale, to bi dovelo do značajnog
ograničenja autonomije volje vlasnika poduzeća.
S jedne strane, Europski sud kontinuirano
zauzima shvaćanje da odredbe ugovora o tržišnim slobodama u kontekstu zabrane
diskriminacije temeljem državljanstva mogu imati horizontalni izravni
učinak. S druge strane postoje ozbiljni
argumenti koji govore protiv horizontalnog izravnog učinka odredbi Čl. 63 UFEU
koji je središnja odredba o slobodi kretanja kapitala. Oxfordski profesor
Derrick Wyatt predlaže da Čl. 63 UFEU ne bi trebao imati horizontalni izravni
učinak, osim u slučaju da statut poduzeća ograničava mogućnost stjecanja
dionica za državljane drugih država članica. Preneseno u kontekst predmeta
Volkswagen, posljedica odluke da Čl. 63 UFEU ima horizontalni izravni učinak
bila bi da se čak niti statutom korporacije ne smiju propisati ograničenja
kakva je zakonom propisala Njemačka, a koja je Europski sud 2007. godine
oglasio suprotnim slobodi kretanja kapitala.
Europski sud definira slobodu kretanja
kapitala kao pravo dioničara da upravljaju poduzećem i u okviru toga koriste
svoju upravljačku diskreciju, a države članice imaju obavezu ukloniti iz
pravnog poretka sva pravna pravila koja tu slobodu ograničavaju. Ova definicija
sigurno ne sprečava države članice da imaju vlasničke udjele u poduzećima, ali
ih sprečava da svojim vlasničkim udjelima pripisuju bilo kakva dodatna prava
koja bi umanjila upravljačka prava redovnih dioničara. Isti zaključak proizlazi
iz čitavog niza presuda u kojima je Europski sud odlučivao o tzv. "zlatnim
dionicama". Ono što je tim predmetima zajedničko je stav Europskog suda da
država krši pravo EU uvijek kada u okviru poduzeća djeluje kao regulator a ne
kao vlasnik. Umjesto da se autoritetom državne vlasti upliće u donošenje poduzetničkih
odluka, svoje socijalne ciljeve javna vlast može provoditi provodeći javne
politike posredovane kroz parlament.
Razlika između navedene sudske prakse i
predmeta Commission v. Germany (Volkswagen) je u tome što je Eurpski sud
kao dodatno ograničenje identificirao odredbu njemačkog zakona koja propisuje
sudjelovanje državnih ministara u nadzornom odboru poduzeća. Iz presude u
predmetu Commission v. Germany nije potpuno jasno u kojoj mjeri je
članstvo ministara u nadzornom odboru Volkswagena samo po sebi prepreka slobodi
kretanja kapitala, a u kojoj mjeri je riječ o kombinaciji članstva ministara s
blokirajućom manjinom. U svakom slučaju, izmjenom spornih odredbi zakona i
povlačenjem ministara iz nadzornog odbora, Njemačka je 2008. godine implicitno
prihvatila pravno shvaćanje Europskog suda.
U svojem izvješću objavljenom 24. travnja
2012. godine Europska komisija izražava zabrinutost u vezi s izborom nadzornih
i upravnih odbora javnih poduzeća. Taj se prigovor odnosi na Zakon o izmjenama
i dopunama zakona o sprečavanju sukoba interesa od 26. siječnja 2012. godine
(Nn. 12/2012) kojime je ukinuta obaveza imenovanja temeljem provedenog javnog
natječaja. Prema novom rješenju članove tih odbora predlaže Vlada RH, što
otvara mogućnost imenovanja političkih dužnosnika u nadzorne odbore.
Prigovor Komisije dvostruke je naravi. U
jednoj dimenziji on se odnosi na potrebu izbjegavanja potencijalnog sukoba
interesa u slučajevima podjeljene lojalnosti na taj način imenovanih članova.
Međutim, čak kada takvog sukoba interesa ne bi bilo, preostaje dublji razlog
zbog kojega je Komisija zabrinuta. Riječ je o slobodi kretanja kapitala na
unutarnjem tržištu EU koja bi, kako prolazi iz gore prikazane prakse Europskog
suda, bila narušena članstvom državnih dužnosnika u nadzornim odborima
poduzeća. Stoga ovaj problem valja razumjeti kao problem usklađenosti hrvatskog
prava s pravilima unutarnjeg tržišta EU a ne samo kao problem sprečavanja
sukoba interesa.
Je li moguće proći kroz ušicu igle?
Da bi bile opravdane u smislu prava EU,
nacionalne mjere koje ograničavaju tržišne slobode moraju ići za ostvarivanjem
nekog legitimnog cilja, te moraju biti prikladne i nužne. Ugovorom propisana
opravdanja su “javni interes, javna sigurnost i javno zdravlje.” Ako se država
poziva na javnu sigurnost, takav javni interes mora odražavati reakciju države
na “stvarnu i ozbiljnu prijetnju jednome od vitalnih interesa društva.” Čak
ukoliko Europski sud utvrdi da je to tako, državne mjere ne smiju zadirati u
tržišne slobode više od onoga što je nužno za ostvarivanje tog cilja. Kao
moguće opravdanje Europski sud prihvaća univerzalno pružanje usluga od općeg
interesa, ali način na koji bi se taj javni interes ostvarivao putem zlatnih
dionica ne smije ići preko onoga što je nužno kako bi se osiguralo stabilno
pružanje takvih univerzalnih usluga.
U svojoj ustaljenoj praksi vezanoj uz tzv.
zlatne dionice, Europski sud sustavno je oglašavao suprotnim slobodi kretanja
kapitala (Čl. 63 UFEU) miješanje države u svojstvu javne vlasti u donošenje
poslovnih odluka poduzeća u kojima država ima vlasničke udjele. Pri tome je
pojasnio, da su u dosegu Čl. 63 čak i one nacionalne mjere koje nisu
diskriminatorne u odnosu na ulagače iz drugih država članica, već koje “… na
neki način ograničavaju mogućnost učinkovitog sudjelovanja u upravljanju
poduzećem ili u njegovoj kontroli.”
Jedini slučaj u kojemu je prihvatio nacionalne mjere kao opravdane bio
je predmet C-503/99 Commission v. Belgium iz 2002. godine.
Kraljevskim dekretom od 10. lipnja 1994.
godine, Belgija je u poduzeću Société nationale de transport par canalisations
stekla pravo da se nadležni ministar može suprotstaviti odlukama koje se odnose
na korištenje infrastrukture za transport energenata, ukoliko smatra da su
odluke poduzeća suprotne nacionalnom interesu u energetskom sektoru. Dodatno,
dekret je dodijelio pravo saveznoj vladi da imenuje dva predstavnika u upravu
poduzeća. Ti predstavnici mogu predložiti ministru da poništi bilo koju odluku
uprave poduzeća za koju smatraju da je suprotna smjernicama nacionalne
energetske politike. Slična prava belgijska vlada dobila je dekretom od 16.
lipnja 1994. godine u pogledu poduzeća Distrigaz. Kako bi opravdala ove propise
Belgija se pozvala na zaštitu nacionalne sigurnosti koja zahtijeva stabilnu
opskrbu plinom. Europski sud odlučio je da navedeni nacionalni propisi
predstavljaju ograničenje kretanja kapitala, ali da su, zbog određenih
okolnosti opravdani.
Kao prvo, belgijski propis uspostavio je
sustav "opozicije", odnosno, naknadnog veta, koji ne zadire u temeljno pravilo poduzetničke autonomije (§
49 presude). Takvo ograničenje, dodatno je podvrgnuto strogim vremenskim
rokovima, nakon isteka kojih se ne može primjenjivati. Drugo, režim ograničenja
je ograničen samo na neke odluke koje se tiču strateške imovine poduzeća,
posebice na distribucijsku mrežu, te na odluke uprave koje se na tu mrežu
odnose (§ 50 presude). Treće, ministar smije intervenirati samo u slučaju da
postoji opasnost od povrede ciljeva nacionalne energetske politike, a svaka
takva intervencija mora biti obrazložena i mora biti podvrgnuta učinkovitom
sudskom nadzoru (§ 51 presude).
U svojem mišljenju (C-282/04 i C-283/04)
nezavisni odvjetnik Europskog suda Miguel Poiares Maduro pojašnjava da Europski
sud štiti načelo poduzetničke autonomije, a država mora identificirati
specifični javni interes koji bi mogao opravdati moguće restrikcije. Pravila
kojima se državi dodjeljuju posebna prava moraju se temeljiti na objektivnim i
jasnim kriterijima koji ne zadiru u tržišne slobode više od onoga što je nužno
za ostvarivanje javnog interesa. Maduro također naglašava važnost postojanja
učinkovitog sudskog nadzora nad odlukama državne vlasti (§ 31 mišljenja).
Belgijski slučaj iz 2002. godine ujedno je
i jedini u kojemu je do sada ograničenje proglašeno opravdanim. To je bilo
moguće zbog izuzetno usko formuliranog ograničenja, koje je bilo jasno i
precizno definirano i podvrgnuto sudskom nadzoru nacionalnih sudova. Pri tome
je po mišljenju Europskog suda sačuvana poslovna autonomija poduzeća, što sud i
nezavisni odvjetnik Maduro ističu kao vrijednost koju europsko pravo štiti. U
granicama navedene iznimke možemo pokušati tražiti i opravdanja za mjere koje
predlaže vlada RH. Međutim, prolaz kroz koji te mjere moraju proći uzak je
poput ušice igle.
No comments:
Post a Comment