U cijelosti prenosimo hrvatski prijevod teksta ''Ending the honeymoon: constructing Europe beyond the market'', dostupnog na web-stranici regeneration Europe http://regenerationeurope.tumblr.com/english koja je posvećena otvaranju javne debate po pitnju daljnjeg smjera razvoja Europske Unije i uloge njezinih građana u tom procesu.
Završetak medenog mjeseca: stvaranje Europe koja je više od tržišta
U grčkoj mitologiji kralj Sizif postaje
robom neizbježnosti: osuđen je da doživotno uzaludno uzbrdo valja kamen
koji se potom odmah skotrlja do dna. Njegov osjećaj očaja i uzaludnosti
podsjeća na Europu danas. Postala je zatočenikom cirkularnosti pokušaja
da stabilizira prirodno nestabilna tržišta. Svaki ciklus pojačava
dominaciju ekonomskog elementa nad političkim, eroziju demokratskih
načela, nezainteresiranost građana i razdvojenost društvene stvarnosti i
njenog političkog odzrcaja. Politički diskurs je obustavljen dok
”tehnokrati” raspodjeljuju resurse i težnje opravdavajući to ekonomskom
nužnošću. A mi – Europljani- stojimo po strani otupljeni uvijek istim
pričama o skromnosti i ekonomskoj stabilnosti, EFSF-u i
euro-obveznicama, financijskom težištu i institucionalnim reformama. Sve
nam se to predstavlja kao neizbježna mjera za ozdravljenje tržišta,
poput gorkog lijeka nužnog za prestanak boli. Jasno je da neće pomoći:
bol je kronična.
”Neizbježne” reforme pokrenute prethodnih godina definirat će budućnost mlađih generacija Europljana.
Upravo zato je vrijeme da se zauzme stav. Naši životi ne mogu biti
oblikovani kao nusproizvod ekonomske stabilnosti. Europska Unija je više
od tržišta. Njeni građani su više od potrošača. Naši
politički izbori bi trebali učiniti tržište socijalno prihvatljivim;
tržište ne bi trebalo činiti naše političke izbore ekonomski
prihvatljivima. Naša generacija ima ideje, ideale, nade, potrebe i
težnje. Mi čvrsto vjerujemo u Europu, a ne samo u njezin ekonomski
aspekt.
Vjerujemo u Europu jer mi jesmo Europa.
Gradimo ju danas i gradit ćemo ju sutra. U Lodzu, Odensi, Sevilli i
Nicosiji, jednog dana možda u Splitu i Izmiru. Putovanjem,
komunikacijom, radom i studiranjem. Država je možda naša putovnica, ali
Europa je naš identitet. Na letovima Ryanaira svi smo
Europljani. Dogodine, u Ukrajini i Poljskoj, svi smo Europljani.
Okupljamo se kako bismo jednako slavili ono što nas povezuje i ono što
nas razdvaja. Razgovarat ćemo jezikom koji nam najbolje odgovara.
Ponovit ćemo to u Londonu nekoliko mjeseci poslije. Čak i kad smo doma,
svi smo Europljani. Naša frizerka je iz Rige, djevojka za šankom
espresso bara u Dublinu je iz Brna. Slušamo belgijski bend na francuskom
radiju dok jedemo pizzu u Gotenborgu. Naše vino je portugalsko, naš sir
talijanski. Naš omiljeni nogometaš rođen je u Gelsenkirchenu i igra u
Madridu, a naš sveučilišni profesor u Groningenu podrijetlom je iz
Helsinkija. Otvorena i slobodna Europa bila je san prijašnjih
generacija. Ona je naša stvarnost.
Europa je više od ekonomske teorije.
Koncepcija Europe kao tržišta omalovažava njezine građane, njezin
potencijal i sposobnosti. Njezini građani nisu jednodimenzionalni
potrošači i korisnici tržišnih sloboda, njen potencijal je veći od
sljedećeg Standard & Poor’s rejtinga, a njezina sposobnost zahtijeva
izazove koji ciljaju dalje od ekonomske stabilnosti. Vrijeme je da se
priča o Europi promijeni, te da se uobičajeno shvaćanje Europe obogati
dosljednom zajedničkom idejom o tome što Europa može i treba činiti.
Tvrdimo da ”tržišni medeni mjesec” Europe
mora završiti i nudimo nov scenarij prema kojem Europa može oblikovati
svoje normativne aspiracije. Trebamo dešifrirati uvriježeno shvaćanje
Europe kao tržišta i ubuduće ju definirati kao nadgradnju nad tržišnim
temeljima. Nova Europa mora se temeljiti na povjerenju između građana,
mora biti usmjerena prema zahtjevima novih generacija i sposobna da na
svojem putu potiče javnu raspravu. Kako bismo spriječili da se naša
generacija izgubi u neizbježnosti i cirkularnosti tržišta, trebamo se
trgnuti iz vlastite svakodnevice i temeljito se zapitati tko smo, što
želimo i kako to doista možemo ostvariti.
Povjerenje
Unatoč metamorfozi Europske Unije iz
poslijeratne gospodarske konstrukcije u nadnacionalno tijelo ogromne
institucionalne, političke i ekonomske moći i unatoč nikad većem brojem
građana koji su svakodnevno suočeni sa slobodnim kretanjem, Unijin način
funkcioniranja je ostao dominantno ekonomski. Europska integracija se
uglavnom tumači kao uspješan model integracije različitih nacionalnih
ekonomija. Ipak, ono što održava ideju Europe nije samo ekonomska
homogenost. Ono što održava Europu je kulturna različitost i povjerenje
koje svakodnevno osjećamo kroz interakciju u poslovnom centru Bruxellesa
i u turskom supermarketu u Linzu, prema vozaču autobusa kad idemo do
jezera u Annecyju i prema barmenu u napuljskoj luci. Povjerenje smanjuje
sustavnu kompleksnost Europe, te stabilizira i tržište i projekt
europske integracije bolje od bilo kojeg Komisijinog regulatornog
programa.
Ne zagovaramo nadomještanje globalnog
tržišta, niti eliminaciju cjelokupne tržišne dinamike. Umjesto toga
zagovaramo paradigmatsku promjenu: od stava koji zatvara europski
projekt u ekonomsku luđačku košulju prema stavu koji taj projekt temelji
na matrici inter- i intrageneracijskog povjerenja. Jednom kad nestane
blagodati tržišta, Europa kojoj ćemo svjedočiti morati će se temeljiti
na povjerenju. Europska Unija mora naučiti kapitalizirati to povjerenje.
Do sada je dopuštala da tržišta iskoriste pojedinačno i institucionalno
povjerenje kako bi maksimizirala dobit. Unija treba obrnuti ovaj
proces: mora crpiti svoj legitimitet iz povjerenja među svojim
građanima. Upravo je povjerenje, a ne integracija tržišta, izvorom
društvene kohezije i etničke tolerancije, poštenja, solidarnosti i
različitosti koja karakterizira Europu. Prije nego li povjerujemo u
europske normativne premise, ekonomske sposobnosti i institucije, moramo
povjerovati da je ona, zauzvrat, sposobna u dobru svrhu iskoristiti
potencijal koji leži u međusobnom povjerenju njenih građana.
Težnje
Ukoliko želimo da Europa bude važna našoj
generaciji i da naša generacija bude važna Europi, moramo se odmaknuti
od poražavajuće praznine tržišne stabilnosti i prigrliti težnje i
mogućnosti ujedinjene Europe. Stvaranje EEC-a 1956. godine bilo je
ambiciozan projekt. Iako su izvorne ideje bile uklanjanje nacionalizma i
poticanje ekonomskog razvoja razorenog kontinenta, obećanja ”mira” i
”napretka” ne čine se (2011) izvorom općeg legitimiteta kojeg EU toliko
treba. Ova konstatcija ne dovodi u pitanje povijesnu važnost i uspjeh
tih ideja. Njen cilj je da izrazi zabrinutost time što ovakva
institucionalna konstrukcija zahtijeva više dobre volje nego što li ju
sama generira.
Jedini ”europski san” kojeg nam se trenutno
nudi orijentiran je oko doživotne otplate duga i asketizma, nikada
gorih mogućnosti zaposlenja, ogoljenih socijalnih sustava i prazne
retorike o spašavanju planeta. Jednostavno rečeno, želimo da Europa
ispuni težnje naše generacije, povrh težnja njezinih osnivača (i
osnivačica). Da bi se to ostvarilo, treba postavljati ciljeve
jednostavne poput ponude tečajeva jezika i komplicirane poput energetske
sigurnosti kroz ekološki prihvatljivu tehnologiju. Takvi prijedlozi su u
skladu s težnjama naše generacije: osobnim razvojem kroz kretanje,
novim mogućnostima zapošljavanja i održivim razvojem. Takvi ciljevi
potiču Uniju da opet postane forumom težnja prihvaćenim od strane mlađih
generacija kao izvorištem moćne ideje o tome kako učiniti naša društva i
naš svijet boljim mjestom. EU nam može pomoći da tražimo više. Samo,
treba prestati nametati mjere ekonomske racionalizacije bez da pokuša
usvojiti snažniju normativnu viziju naše budućnosti i većeg doprinosa
istoj.
Javnost
Naša povijest je nacionalna, naša
sadašnjost je sve više europska, a naše potrebe i težnje su sve više i
više međunarodnog karaktera. Ekonomski procesi koji određuju naše živote
su globalni. Pa ipak, naš politički sustav ostao je nacionalan. Upravo
ova asimetrija između društvene stvarnosti i političke strukture
omogućuje dominaciju ekonomskog elementa nad političkim, te izvršne
vlasti nad zakonodavnom, posljedično dopuštajući tržištu da umanji
važnost svog temeljnog društvenog kapitala: povjerenja među građanima.
Asimetrija je toliko uglavljena i sistemski raširena da danas tržišta
mogu srušiti vlade. Nije li politika ta koja bi trebala obuzdati i
humanizirati tržišta, a ne obrnuto?
Kako bismo ponovno uspostavili kontrolu nad
načinom na koji želimo da naša društva funkcioniraju, trebamo
analizirati naše shvaćanje pojma javnosti. Politika funkcionira
isključivo kroz postojanje izravne veze realnosti i mašte. Sve političke
izjave su maštanja: vizije bolje ili pravednije budućnosti. Uloga
politike jest da te fantazije pretvori u stvarnost. Trenutačno se čini
kako kucamo na pogrešna vrata. Dok je nacionalni politički sustav
nezamjenjiv u razdiobi resursa, postao je nesposoban obuzdati ekonomski
sustav u svrhu osiguranja društveno prihvatljivih rezultata. Nesposoban
je osigurati naše težnje i potrebe izvan sfere nacionalne države. Pa
ipak, i dalje usmjeravamo naše težnje prema nacionalnom političkom
sustavu. Čineći to, održavamo status quo i dopuštamo nacionalnoj
izvršnoj vlasti da se skriva iza ”nacionalnog interesa” kada se
raspravlja o našim međunarodnim težnjama i potrebama te, istovremeno,
omogućavamo stavljanje zakonodavstva u drugi plan pod krinkom
neizbježnosti.
Ukoliko želimo ponovno
uspostaviti dominaciju političkog elementa nad ekonomskim, trebamo
Europski politički prostor u kojem se odluke obrazlažu, težnje
artikuliraju, a europski put razvoja je podložan raspravi. Prostor koji
može obuhvatiti povjerenje među svojim građanima te udovoljiti njihovim
potrebama i težnjama. Prostor čiji se vođe mogu smijeniti ako ne
udovolje tim zahtjevima. Ponovno preuzimanje javnog prostora zahtijeva
novu institucionalnu i normativnu ravnotežu. U pogledu institucija,
moramo krenuti prema uspostavi europskih političkih stranaka, izborima
za Europski Parlament na kojima svaka od tih stranaka predlaže kandidata
za predsjednika Komisije, te prema smanjenju utjecaja Europskog Vijeća u
postavljanju političkih ciljeva EU. Takve promjene bi uspostavile
prekogranični politički dijalog te potaknule dinamičnu stranačku
politiku u centru procesa odlučivanja. One ne bi bile rezultatom
djelovanja nacionalnih političara koji najviše gube jačanjem prava glasa
europskih građana. Preduvjet promjena jest da građani razmišljaju izvan
granica i stvore zajednički, višejezičan javni prostor na međunarodnoj
razini: prostor u kojem se razmjenjuju ideje, stvaraju i artikuliraju
vizije, a političari su prisiljeni uzeti ih u obzir.
Dalje
Zbog osude bogova, nevolja kralja Sizifa bila
je vječna. Naša ne mora biti. Ukoliko želimo pobjeći od cirkularnosti
tržišta, moramo afirmirati tko smo, što želimo i kako to uistinu možemo
ostvariti. Na ova pitanja ne mogu odgovoriti nacionalne političke
strukture, a trenutačno ni europske. Ovakva nesposobnost
omogućila je da ekonomski sustav, zajedno s vojskom tehnokrata, preuzme
kontrolu nad građanima koji su ostavljeni bez zaštite, bilo preko
dominacije političkog elementa bilo preko svojih zastupničkih tijela.
No, Europa je više od tržišta. Ima potencijal da riješi sustavne
probleme koji su u korijenu trenutne ekonomske, ekološke i političke
krize. No mi, njeni građani, ćemo ju možda morati natjerati da to i
učini.
No comments:
Post a Comment